Dél-Korea - mi a legjobb módja az utazásnak

South Korea

Dél-Korea kifinomult és magas színvonalú tömegközlekedési rendszerrel, valamint utakkal és autópályákkal rendelkezik. Az európai vagy amerikai közlekedéstől való kisebb eltérések ellenére gyorsan megszokja a koreai rendszert, és úgy találja, hogy az itt való utazás még a külföldi turisták számára is nagyon egyszerű.

Autóbérleti díjak összehasonlítása

Dél-Koreában kihasználhatja a belföldi légi közlekedés, a nagysebességű vonatok és helyi vasutak, a modern távolsági buszok és a tömegközlekedés előnyeit.

Autóval Dél-Koreában

Bár a tömegközlekedési rendszer Koreában kifinomult és a nagyvárosokon túl is elterjedt, ha szeretné felfedezni Korea vidékét, hegyvidéki területeit és tengerpartját, az autóbérlés egyszerűen továbbra is a leghatékonyabb és legkényelmesebb megoldás.

Dél-Koreában még a külföldi látogatók is különösebb papírmunka nélkül bérelhetnek autót.

Az autóval való utazással kapcsolatos részletes információkért lásd az Autóbérlés Dél-Koreában című fejezetet.

Belföldi légi közlekedés

Dél-Korea viszonylag kis mérete és jó szárazföldi közlekedése ellenére a belföldi légi közlekedés is élénk. Dél-Koreában összesen 15 repülőtér működik menetrend szerinti járatokkal.

A szárazföldön belül repülővel repülni ritkán éri meg, de a költségek egyes útvonalakon teljesen versenyképesek a vonatokkal és a buszokkal szemben, különösen, ha kézipoggyásszal utazik.

Repülővel a szárazföldön belül

ASzöul-Gimpo GMP repülőtér a belföldi járatok fő csomópontja, a leggyakoribb célállomások a Csedzsu-sziget és Busan. Ez az útvonal óránként 2-3 alkalommal repül, és az egy útra szóló jegyek - ha legalább egy hónappal előre megvásárolja őket - 25 usd-tól indulnak.

A szárazföldi célállomásokról Ulsan, Gwangju, Muan és Pohang felé is indulnak járatok.

Koreai járatok keresése

A szárazföldi útvonalakat többnyire az Air Busan, a Korean Air, a Jin Air és a Jeju Air légitársaságok szolgálják ki. A Hi Air kisebb városokba is indít járatokat.

A világ legforgalmasabb Szöul - Dzseju útvonala

A koreai belföldi légiközlekedés több éve tartja az egyik világelsőséget. A szöuli Gimpo repülőtérről a népszerű üdülőszigetre, Jeju-ra tartó útvonal a világ eddigi legforgalmasabb útvonala.

A nagyjából egyórás útvonalon a főszezonban naponta akár 200 járat is közlekedik. Ez azt jelenti, hogy az útvonalon túlzás nélkül rövidebbek az intervallumok, mint mondjuk a szöuli metrón.

A Szöulból Dzsedzsuba szóló menettérti jegyek átlagára 100 és 180 usd között mozog.

A legolcsóbb jegyeket általában a T'Way Airlines, az Air Busan, a Jeju Air és a Jin Air kínálja, a legtöbb járatot pedig a Korean Air, az Asiana Airlines és az Air Seoul.

Vonatok és gyorsvonatok

Dél-Korea több mint 5000 km hosszú vasútvonalakkal rendelkezik, amelyek a legtöbb nagyvárost összekötik. A vidéki területekhez vezető helyi vonalak azonban minimálisak, így a koreai vasút elsősorban a gyors, távolsági utazások eszközeként funkcionál.

A koreai vasúti rendszer nagyon modern, új, tiszta és nagyon megbízható vonatokkal. A vasúthálózat hagyományos és nagysebességű vonalakra oszlik.

A Koreai Köztársaságban a nagysebességű vonatok a következő szakaszokon vehetők igénybe:

  • Szöul - Cheonan - Daejeon - Daegu - Ulsan - Busan (max. sebesség 305 km/h).
  • Szöul - Cheonan - Iksan - Gwangju (max. sebesség 305 km/h).
  • Szöul - Manjong - Pyeongchang - Gangneung (max. sebesség 260 km/h)
  • Szöul - Wonju - Yeongju - Gyeongju - Busan (maximális sebesség 260 km/h)

Dél-Koreában két vasúttársaság működik.

Korail a KTX nagysebességű vonatokkal

Az állami tulajdonú vállalat a KTX nagysebességű vonatokat és a hagyományos stop-and-go szolgáltatásokat is üzemelteti az ország összes vonalán.

A Korail több csoportra osztja a vonatokat, és már a jegyfoglaláskor következtethetsz arra, hogy milyen gyors és jó lesz a szolgáltatás:

  • KTX-Sancheon - a legmodernebb nagysebességű vonatok 300 km/h feletti sebességre.
  • KTX-I - régebbi, francia TGV-egységeken alapuló nagysebességű vonatok 300 km/h feletti sebességgel.
  • KTX-Eum - modern nagysebességű vonatok a másodlagos nagysebességű vonalakon 260 km/h sebességig.
  • ITX - nagy kapacitású modern vonatok 200 km/h sebességig terjedő sebességre
  • Saemaul - hagyományos vonat mozdony vontatta kocsikkal, a leggyorsabb vonatok a nagysebességű vonatok üzembe helyezéséig, ma gyorsvonatként közlekednek a másodlagos vonalakon.
  • Mugunghwa - hagyományos vonat mozdony vontatta kocsikkal, a leglassabb megállóhelyű járatok, az útvonal legtöbb állomásán megállnak
  • Nuriro - a Mugunghwa-hoz hasonlóan lassú vonatok, amelyeken modernebb egységek közlekednek.

Jegyek és árak

A vonatjegyek megvásárolhatók online a letskorail.co.kr hivatalos weboldalon vagy az állomáson indulás előtt.

Hagyományos, személyzettel ellátott jegypénztárak és angol nyelvű jegykiadó automaták mindenhol rendelkezésre állnak. Egyes automaták csak koreai hitelkártyákkal, míg mások csak külföldi hitelkártyákkal működnek, de ezek mindig jól láthatóan fel vannak tüntetve.

A jegyárak egyformán drágák online és a helyszínen, azonban ha gyorsvonattal utazol forgalmas időszakban (reggel, délután, pénteken, vasárnap), és pontosan időben kell felszállnod a vonatra, javasoljuk az online vásárlást. Előfordul, hogy egyes vonatokra már több nappal előre elfogynak a jegyek. Ez azonban nem jelent nagy problémát, mivel a fővonalakon rengeteg vonat közlekedik.

Használhatja a Korail alkalmazást is (Google Play / App Store).

Az online vásárolt jegyet nem kell kinyomtatni. Csak egy QR-kódot kell elmentenie a mobiltelefonjára, de a legtöbb esetben erre nem is lesz szüksége. A jegyén mindig fel van tüntetve a kocsi száma és az ülőhely száma. A kalauz csak végigsétál a vonaton és ellenőrzi, hogy az Ön által megvásárolt ülőhelyek foglaltak-e. A jegyeket csak akkor ellenőrzik, ha bármilyen eltérés van.

Ráadásul minden vonat ingyenes wi-fivel van felszerelve, így a telefonodon lévő jegyhez való hozzáférés koreai SIM-kártya nélkül is biztosított.

Példák a jegyárakra és menetidőkre:

  • Szöul - Busan
    • A KTX expresszvonat 2:40-kor indul és 59 800 krw-ba kerül.
    • Az ITX expresszvonat 4:45-kor indul és 42 600 krw-ért áll.
    • A Mugunghwa megálló vonat 5:50-kor közlekedik és 28 600 krw áll.
  • Szöul - Mokpo: az útvonalon csak KTX expresszvonatok közlekednek, menetidejük kb. 2:40, az ár 53 100 krw.
  • Szöul - Yeosu: az útvonalon csak KTX expresszvonatok közlekednek, menetidő kb. 3:15, az ár 47 500 krw.
  • Szöul - Gangneung: az útvonalon csak a KTX-EUM nagysebességű vonatok közlekednek, menetidő kb. 2:00, az ár 27 600 krw.
  • Szöul - Pyeongchang: az útvonalon csak a KTX-EUM nagysebességű vonatok közlekednek, menetidő kb. 1:30, az ár 19 700 krw.
  • Busan (Bujeon) - Mokpo: az útvonalon csak a Mugunghwa vonatok közlekednek, menetidő kb. 6:40, az ár 24 500 krw.

SRT

A Super Rapid Train (rövidítve SRT) egy magánfuvarozó, amely kizárólag nagysebességű vonatokat üzemeltet Szöulba és Szöulból a főbb koreai útvonalakon.

A szöuli állami tulajdonú Korail fuvarozótól eltérően nem a városközpontban található Szöul főpályaudvarán áll meg, hanem a város délkeleti peremén található Suseo állomáson. Az SRT vonatai a következő útvonalakon közlekednek:

  • Suseo (Szöul) - Cheonan - Daejeon - Daegu - Ulsan - Busan.
  • Suseo (Szöul) - Cheonan - Iksan - Gwangju - Mokpo.

A Szöulból Busanba tartó útvonalon naponta akár 40 vonat is közlekedik, míg Mokpóba naponta 20 vonat indul.

Jegyek és árak

A Korailhoz hasonlóan a jegyek megvásárolhatók online az etk.srail. kr oldalon, valamint az állomásokon a jegypénztárakban vagy automatáknál. Az ár az online és a helyszíni vásárlásnál azonos.

A Korailnál alacsonyabb jegyárakért a távolabbi szöuli állomások kárpótolnak:

  • Szöul Suseo - Busan: 52 300 krw
  • Szöul Suseo - Mokpo: 46 100 krw

Távolsági buszok

Busszal gyakorlatilag bárhová eljuthat. A nagyobb városokba 15 perc alatt, a kisebb városokba és falvakba pedig egy óra alatt indulnak a buszok.

A távolsági buszok nagyon kényelmesek, és az európai vagy amerikai buszoktól eltérően egy üléssel kevesebb van a sorban (2+1-es elrendezés), ami sokkal több helyet biztosít.

Azokon az útvonalakon, ahol gyorsvonatok is közlekednek, a buszok árban versenyeznek. Azonban különösen a tengerparti turisztikai látványosságokban, de a hegyekben is a buszok jelentik az egyetlen lehetséges közlekedési módot.

A távolsági buszokat Dél-Koreában két típusra osztják: ExpressBus és InterCityBus. A nagyobb városokban mindig több buszpályaudvar található, amelyeket például a Szöulról szóló útikönyvünkben vagy a Busanról szóló útikönyvünkben ismertetünk.

Az InterCity buszok egyes útvonalakon még az ExpressBusszal is versenyeznek, ezért mindig érdemes összehasonlítani a menetrendeket és az árakat az alábbi két weboldalon.

Expressbus

Az expresszbuszok Korea legnagyobb városai (de különösen Szöulból) közötti főbb útvonalakon közlekednek, és gyakran versenyeznek a vonatokkal. Többnyire autópályákon közlekednek, és minimális megállóval rendelkeznek.

Jegyeket indulás előtt a buszpályaudvaron vagy a kobus.co.kr weboldalon lehet vásárolni. Bár több társaság is közlekedik különböző útvonalakon, nem kell különböző weboldalakat vagy kioszkokat felkeresni. Minden egyetlen jegypénztárba vagy egyetlen kobus.co.kr weboldalba van integrálva.

A főbb útvonalakon nem szükséges előre jegyet vásárolni. Rengeteg járat van, és gyakorlatilag lehetetlen, hogy mindegyik foglalt legyen.

Az árak mindig útvonalonként vannak meghatározva, és minden társaságnál azonosak. Csak az autóbuszok minősége szerint vannak osztályozva, amelyek Economy, Excellent és Premium kategóriákra oszlanak. A gyakorlatban azonban a különbségek csekélyek, és az Economy buszok már a kényelem szempontjából is kiválóak, és messze elmaradnak például az európai vagy amerikai távolsági járatoktól.

Példák az árakra (legolcsóbb Economy osztály) és a menetidőre:

  • Szöul - Busan: 4 óra, ár 25 400 krw
  • Szöul - Mokpo: 4 óra, ár 23 100 krw
  • Szöul - Szokcho: 2:20, ár 16 400 krw
  • Szöul - Pohang: 3:40, ár 22 100 krw

InterCityBus

Az InterCity hasonlóan kényelmes távolsági buszai kisebb városokba közlekednek, de még mindig az elővárosi közlekedés szintje felett állnak, és az expresszbuszokhoz hasonlóan hosszabb útvonalakra specializálódtak. A való életben az utas nem sok különbséget fog tudni tenni egy InterCity és egy Expressz busz között.

A jegyeket indulás előtt a buszpályaudvaron vagy online az intercitybuse.tmoney.co.kr oldalon lehet megvásárolni. Annak ellenére, hogy több társaság is különböző útvonalakat üzemeltet, nem kell különböző weboldalakat vagy kioszkokat felkeresni. Minden egyetlen jegypénztárba vagy egyetlen weboldalba, az intercitybuse.tmoney.co.kr weboldalba van integrálva.

Az InterCity buszok gyakran nagyon sűrűn közlekednek.

Példák az árakra és menetidőkre:

  • Szöul - Sokcho: 2:20, ár 20 600 krw
  • Szöul - Donghae: 2:50, ár 25 600 krw
  • Busan - Wando: 3:40, ár 36 900 krw
  • Busan - Mokpo: 3:40, ár 34 600 krw
  • Busan - Gangneung: 5:00, ár 39 900 krw

Az expresszbuszokkal ellentétben az InterCity buszok nem csak Szöulból, hanem az ország minden nagyobb koreai városából bármikor közlekednek.

Az InterCity buszok a világ minden tájáról közlekednek, a világ minden tájáról a világ minden tájára.

A koreai városok jól kiépített tömegközlekedési rendszerrel rendelkeznek. Metró 6 városban (Szöul, Busan, Daejeon, Daegu, Gwangju és Incheon) van. A városi és elővárosi közlekedés többi részét több száz és ezer buszjárat biztosítja.

Villamospálya Korea egyetlen városában sem közlekedik.

Közlekedési kártyák

Ha előre tudja, hogy több városban is fog mozogni, és tervezi, hogy nagyobb mértékben használja a tömegközlekedést, mindenképpen javasoljuk, hogy vásároljon T-Money (Szöul) vagy Cashbee (Busan és az ország déli része) közlekedési kártyát közvetlenül a repülőtéren.

Mindkét kártya kompatibilis egymással, és az összes koreai közlekedési rendszerben működik.

Először is meg kell vásárolnia egy üres T-Money kártyát (vagy a Korea Tour Card turista változatát) vagy Cashbee-t 4 000 krw-ért. Ezt követően a kártyát a kiválasztott összegre feltöltheti az ország bármelyik jegyautomatájánál, vagy bármelyik 7-Eleven vagy emart24 üzletben, amelyek mindenhol megtalálhatók, még a legkisebb falvakban is.

Ha naponta legalább 4 tömegközlekedési eszközzel utazik, naponta körülbelül 6 000-7 000 krw-t kell költenie.

Ezután a kártyával fizethet a metrófordulóknál (mindig az állomásra való be- és kilépéskor) és az ország összes buszán. A városi és elővárosi járatokra mindig az első ajtón keresztül szálljon fel, és "koppintson" a kártyájával a vezető melletti érvényesítőre. Leszálláskor ne felejtsd el a kártyádat a hátsó ajtó melletti érvényesítőhöz csipogtatni. Ez az egyetlen módja annak, hogy a viteldíjat helyesen számítsák ki.

Kompok

Koreában igen kiterjedt a kompok és hajók hálózata, amelyek a part menti és külső szigeteket kötik össze a szárazfölddel és egymással.

Az egyes hajózási társaságoknak és kikötőknek általában nincs saját honlapjuk, így a menetrendek előzetes megismerése meglehetősen nehéz szakma. Tény azonban, hogy a kompjegyeket soha nem kell előre megvenni, mindig elég a helyszínen, a hajóút előtt megvenni.

Az árak támogatottak és ezért alacsonyak. Általában és nagyon durván egy 1 órás kompút körülbelül 5 500 krw-ba kerül.

A legnagyobb kikötők: Mokpo, Incheon, Donghae, Pohang, Wando. De a térképre pillantva egyértelmű, hogy több száz hajóútvonal van az egész félsziget mentén.

Ez a cikk tartalmazhat partneri linkeket, amelyekből szerkesztőségünk jutalékot kaphat, ha rákattint a linkre. Lásd a Hirdetési irányelvek oldalunkat.