Kuala Lumpur - metró

Kuala Lumpurban a metró és a városi vasút a tömegközlekedés fő közlekedési eszköze.
Itt többféle közlekedési mód és társaság is működik, és egyes átszállásokhoz újból új jegyet kell váltani.
Foglalja le előre szállodáját KL-ben
Metrójegyek
A viteldíjakat a megtett távolság alapján számítják ki.
Ha ugyanazon társaság útvonalai között váltasz, nem kell új jegyet venned a váltáskor - a Rapid KL vagy a KTM hálózat bármelyik vonalán kiválaszthatod a célállomásodat a gépben.
Ha viszont társaságot vált, és például a Batu Cavesből a metróhoz közlekedő KTM-vonalról száll át (vagy fordítva), mindig új jegyet kell váltania.
Árak és a viteldíj fizetésének módja?
Az árak alacsonyak, és a megtett távolságtól függően általában 2 és 3,50 myr közötti összeget kell fizetni.
A fizetési mód a fuvarozótól függően némileg változik.
Rapid KL - metró, egysínű vasút
Az állomáson az automatában kiválasztod az úti célodat. Kap egy tokent, amelyet a belépéskor a forgókapuhoz rögzít, a kijáratnál pedig a forgókapuhoz illeszti, ahol megmarad.
A tokenért az automatában készpénzzel vagy kártyával fizethet.
Másik lehetőségként fizethet Touch 'n Go kártyával is, amelyet csak be- és kilépéskor kell bedugni a forgóajtókorlátba.
Ezzel a kártyával a viteldíjak általában 0,20 mr-0,30 mr olcsóbbak, mint a token vásárlásával. A kártya kibocsátása azonban 10 myr-ba kerül, ezért nem nagyon éri meg.
A Touch 'n Go vásárlásának részleteit a Közlekedés fejezetben ismertetjük.
A metróban saját érintésmentes kártyával történő fizetés egyelőre nem lehetséges.
KTM vonatok
A KTM 1-es, 2-es és 10-es vonatokon (például a Batu Cavesbe való utazáskor) háromféleképpen lehet jegyet vásárolni:
- jegyautomatából vagy a jegypénztárban (mint a metróban).
- Touch 'n Go kártya csatlakoztatásával a forgóajtókapuhoz.
- a saját Visa vagy MasterCard kártyáját a forgókapuhoz csatlakoztatva.
Napijegy
Napijegyet is vásárolhat a MyCityPass oldalon. Ehhez azonban szükség van egy Touch 'n Go kártyára, amelyre a viteldíjat fel lehet tölteni, ami 10 mFt többletköltséget jelent.
- 1 nap 10 myr-ért
- 2 nap 18 myr-ért
- 3 nap 25 myr-ért
Ez a jegy érvényes Kuala Lumpur összes metró-, kisvasúti és vonatvonalára, valamint a Rapid KL buszaira.
Ahhoz azonban, hogy a viteldíj megérje, egy nap több mint 8 alkalommal kellene utazni, ha egy utazás átlagárát 2,50 myr körül számoljuk.
A Touch 'n Go kártyára csak az egyes metró- és vasútállomásokon található személyzettel ellátott jegypénztáraknál töltheted fel a napi viteldíjat.
Kuala Lumpur-i metróvonalak
A várost jelenleg 6 metróvonal (MRT és LRT), 1 monorail vonal, 2 elővárosi magasvasútvonal és 2 gyorsvonatvonal szolgálja ki a Kuala Lumpur KUL repülőtérre.
A Subang SZB kisrepülőtérre közlekedő 10-es vonat hosszú ideje nem közlekedik.
A metró és az elővárosi vonatok nem egy egységes rendszert alkotnak, hanem 2 különböző társaság üzemelteti őket, amelyek nem ismerik el egymás jegyeit.
- A Rapid KL üzemelteti az összes metróvonalat, amelyek fel vannak osztva "MRT"-re (hagyományosabb metró, amely nagyrészt a föld alatt fut a központban) és "LRT"-re (könnyűvasút, amely inkább a föld felett fut).
- AKTM üzemelteti az elővárosi vonatokat
- A KLIA Ekspres két vonatvonalat üzemeltet a KLIA felé.
De az egyszerű utas nem fogja tudni a különbséget.
Van egy teljesen felemelt egysínű vasút is, amely a városközponton keresztül közlekedik.
- Sötétkék 1-es vonal - észak-déli vonal és a turisták számára fontos vonal a Batu Caves felé.
- Gyakoriság - 60-90 percenként
- Menetrend - ktmb.com.my/TrainTime
- Batu-barlangok
- Kampug Batu - átszállóállomás a modern központ felé tartó sárga metróvonalhoz.
- Bank Negara - kb. 10 perc séta a Merdeka tér és a Jamek mecset felé.
- Kuala Lumpur - korábbi főpályaudvar, kijárat a Nemzeti Mecset, Madárpark felé
- KL Sentral - főpályaudvar
- Bandar Tasik Selatan - fő távolsági buszpályaudvar (további információk a Hogyan jutok el ide fejezetben).
- Red Line 2 - főleg a nyugati és délnyugati elővárosokat kiszolgáló vonal.
- Gyakoriság - 60 perc
- Menetrend - ktmb.com.my/TrainTime
- Narancssárga vonal 3 (Ampang vonal) + Barna vonal 4 (Sri Petaling vonal) - KL északi külvárosait köti össze a városközponttal. A Chan Sow Lin állomáson az útvonalak kettéválnak, a 3-as vonal kelet felé halad tovább az Ampang állomásig, míg a 4-es vonal délre, a buszpályaudvar felé fordul.
- Gyakoriság - 3-10 perc
- Legfrissebb indulási idők - myrapid.com.my/bus-train/rapid-kl
- Titiwangsa (3. + 4. vonal) - népszerű Titiwangsa Park szökőkúttal
- Sultan Ismail (3. + 4. vonal) - kb. 10 perc séta a Chow Kithez.
- Masjid Jamek (3 + 4-es vonal) - Jamek mecset, Merdeka tér
- Plaza Rakyat (3. és 4. vonal) - Merdeka 118 felhőkarcoló
- Hang Tuah (3. és 4. vonal) - Berjaya Times Square Vidámpark és átszállás a Bukit Bintang felé tartó egysínű vasútra.
- Chan Sow Lin (3. és 4. vonal) - átszállás a sárga vonalra a KLCC és Putrajaya irányába
- Bandar Tasik Selatan (4-es vonal) - fő távolsági buszpályaudvar (lásd: Hogyan juthat el ide).
- 5-ös világos piros vonal (Kelana Jaya vonal) - a legelterjedtebb járat a főpályaudvart köti össze a modern központtal, és kiszolgálja az északi (Gombak) és déli (Putra Heights) nagy lakónegyedeket is.
- Gyakoriság - 3-10 perc
- Legfrissebb indulási idők - myrapid.com.my/bus-train/rapid-kl
- KLCC - Modern Központ, KLCC Park és Petronas ikertornyok
- Kampung Baru - a népszerű Kampung Baru negyed tele van utcai éttermekkel és éttermekkel.
- Masjid Jamek - Jamek mecset, Merdeka tér
- Pasar Seni - Központi piac, kínai negyed és a város fő buszpályaudvara.
- KL Sentral - a fő vasútállomás
- KLIA Ekspres (6-os vonal) - gyorsvonat megállás nélkül közlekedik a KL Sentral és a KLIA között.
- Gyakoriság - 20 perc
- Menetrend - kliaekspres.com/schedule
- KLIA Transit (7-es vonal) - gyorsvonat közlekedik a KL Sentral és a KLIA között, megállóhelye Putrajaya.
- Gyakoriság - 30 perc
- Menetrend - kliaekspres.com/menetrend
- Monorail (8-as zöld vonal) - főként Kuala Lumpur központi területén közlekedik. Fontosabb állomások: Félpályás metróvonal:
- KL Sentral - főpályaudvar
- Maharajalela - Merdeka 118 felhőkarcoló
- Imbi - Berjaya Times Square vidámpark
- Bukit Bintang - a leghíresebb turisztikai negyed Bukit Bintang
- Raja Chulan - Menara kilátótorony
- Bukit Nanas - kb. 15 perc séta a Kampung Baru és a Petronas ikertornyok felé.
- Chow Kit - a kerület a híres Chow Kit piaccal.
- Sötétzöld vonal 9 (Kajang Line) - az egész Kuala Lumpurt keletről nyugatra átszelő útvonal.
- Gyakoriság - 4-10 perc
- Utolsó indulási időpontok - myrapid.com.my/bus-train
- Museum Negara - Nemzeti Múzeum
- Pasar Seni - Központi piac, kínai negyed és a város fő buszpályaudvara.
- Merdeka - Merdeka 118 felhőkarcoló
- Bukit Bintang - Bukit Bintang leghíresebb turisztikai negyede
- Barna 10-es vonal - a Subang repülőteret kiszolgáló útvonal hosszú időre leállt.
- Világoskék 11-es vonal - csak a nyugati külvárosok lakónegyedeit kiszolgáló útvonal.
- 2026-tól lesz üzemben
- Sárga 12-es vonal - Kuala Lumpurt Putrajayával összekötő útvonal.
- Gyakoriság - 5-10 perc
- Utolsó indulási időpontok - myrapid.com.my/bus-train
- Kampung Batu - átszállóállomás a Batu Cavesbe tartó KTM vonathoz.
- Titiwangsa - népszerű Titiwangsa park szökőkúttal.
- Ampang Park - kb. 15 perc séta a Petronas ikertornyokig.
- Persiaran KLCC - KLCC Park és a Petronas ikertornyok
- Putrajaya Sentral - Malajzia közigazgatási fővárosa Putrajaya
Top 10 szálloda KL központjában
Kuala Lumpur metró- és vasúti térképek
Kuala Lumpur összes vasútvonalának hivatalos és meglehetősen áttekinthető térképét a myrapid.com.my/rapid-kl-integrated-transit-map oldalon találja.
Menetrendek és időközök
Kuala Lumpurban minden metró (MRT és LRT) és egysínű vasútvonal reggel 6:00-kor indul a végállomásokról. Az utolsó járatok 23:30 és 00:15 között indulnak a végállomásokról.
A metróvonalakon a járatok 5 és 10 perc között változnak, reggel és délután rövidebbek, délben és hétvégén hosszabbak (de legfeljebb 10 percig).
A leghosszabb, 60 és 90 perc közötti intervallumok az 1-es és 2-es KTM-vonalakon vannak.
Metrószerelvények
Minden metrószerelvény modern és légkondicionált. Néha túlklimatizáltak, és nem ritka a 15 fokot is meghaladó hőmérsékletkülönbség a vonaton kívül és belül.
A vonatok és az állomások makulátlanul tiszták, és Kuala Lumpurban metróval utazni nagyon biztonságos.
Csak nők számára fenntartott kocsik
Mivel Malajzia túlnyomórészt muszlim ország, minden vonat közepén 2-3 kocsi van, amelyek kizárólag nők számára vannak fenntartva.
Ezek a kocsik egyértelműen fel vannak tüntetve.
A metróállomások felszereltsége
A Sárga vonal legújabb állomásain általában ingyenes WC-k vannak, de ez a többi vonalon nem szokványos.
Minden állomáson van jegykiadó automata és jegypénztár, amely jegyeket vagy Touch 'n Go kártyákat is árul.
A nagyobb állomásokon számos kis üzletet vagy akár italautomatát is találhat, de ez inkább a legnagyobb átszállóállomásokon található kivétel.
A metróvonalak automatikusak, így a peron és a vonat között üvegfal van, automata ajtóval.
Van még kérdés?
Ha bármilyen kérdése vagy észrevétele van a cikkel kapcsolatban...